tirsdag den 30. oktober 2012

Er det muligt for privatpersoner at blande sig i meningsdannelsen online?


Kan en ganske almindelig Dansker oprette en blog og få medindflydelse på meningsdannelsen via internettet?

I de sidste 5 års tid, er det blevet mere og mere almindeligt for privatpersoner at eje og vedligeholde en personlig blog. Bloggen bruges i vid udstrækning til at fremhæve egen personlige opfattelse af forskellige emner og specielt emner og enkeltsager, der er oppe i de mere traditionelle medier som f.eks aviser, Tv og radio.
Men er det overhovedet muligt at blive "hørt" og får alle de mange blogs medindflydelse i mediebilledet ? eller er de bare en baggrunds summen som aldrig rigtig kommer til sin ret ?

I Danmark er tendensen klar. Alle der er noget ved "musikken" har også en mere eller mindre privatrelateret blog,  hvor de ytre deres meninger offentligt.
Politikere, musikstjerner og privatpersoner blander sig i mediebilledet dagligt - hvor de giver deres syn på "virkeligheden". Noget der fra bare 20 år siden kun var muligt for velansete offentlige personer via f.eks kronikker og læserbreve i aviserne.

Spørgsmålet er meget simpelt. Har alle disse blogs overhovedet indflydelse - læses de og er de med til at påvirke læseren, eller er mediet så tilpas utroværdigt, at det ikke har mulighed for at påvirke læseren ?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar